Ogólne wiadomości o widlakach
Żadna produkcja, budowa lub inna branża przemysłowa nie obejdzie się bez ogólnie znanego urządzenia, jak wózek widłowy. Podziału wózków dokonuje się uwzględniając typ konstrukcji i wykonywaną funkcję. Wózki jezdniowe mogą być unoszące (służące do transportu, nigdy do podnoszenia) , podnośnikowe (widłowe, służące do podnoszenia), wysokiego składowania (widły podnoszą się powyżej 330 cm, stosuje się je na magazynach wysokiego składu), z podnoszonym siedziskiem operatora (operator unosi się wraz z ładunkiem), ze zmienną fazą wysięgnika (najwyższa kat wózków jezdniowych – ładowarki teleskopowe). Do obsługi każdego z wymienionych typów wózków wymagane są uprawnienia. W Polsce jest dużo firm, oferujących kursy na operatorów wózków.
Uprawnienia na wózki jezdniowe
Po odbytym kursie każdy kursant podchodzi do wewnętrznego egzaminu, po którym uzyskuje firmowy certyfikat, zaświadczający o umiejętnościach operatora. Jeśli wewnętrzny egzamin kończy się sukcesem, przyszły operator podchodzi do egzaminu państwowego. Taki egzamin odbywa się przy komisji UDT. Organizując egzaminy dla przyszłych operatorów urządzeń transportu bliskiego, Urząd Dozoru Technicznego sprawdza gotowość operatora do pracy w danym zakresie według ustalonych standardów zgodnie z zasadami bhp. Legitymacja UDT uprawniająca do obsługi wózków widłowych daje operatorowi wiele możliwości. Te uprawnienia są bezwzględnie akceptowane przez wszystkich pracodawców w Polsce. Mając takie zaświadczenie kwalifikacyjne można zatrudnić się również za granicą.
Sumując, według klasyfikacji UDT uprawnienia na wózki jezdniowe dzielą się na trzy kategorie:
III WJO – unoszące wózki
II WJO – wszystkie wózki podnośnikowe z wyłączeniem specjalizowanych
I WJO – specjalizowane wózki jezdniowe, do których należą ładowarki teleskopowe i wózki podnośnikowe z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem.